// F R U T T I E L O V A L I E S ;
ABOUT ENTRY MR. RIGHT PRECIOUS PORTFOLIO TWITER FACEBOOK ASK.FM INSTAGRAM
Interview Petronas ICT Sdn Bhd (formerly known as iPerintis Sdn Bhd)
Thursday, April 13, 2017 • 0 comments


Petronas ICT


Haiii dah lama rasanya tak update blog ni. Maklumlah busy kan Final Year (Diploma in Information Technology (Multimedia)). Ni dah masuk 2 minggu since last dekat KUIS haritu. Ok lah, untuk pengetahuan semua, kitorang still tak habis lagi tau riwayat hidup dengan KUIS ni. As student Final Year ni, kitorang diwajibkan untuk menjalan latihan industri/ industrial training/ internship/ intern/ practical/ praktikal (keyword untuk senang orang search) untuk lulus graduasi. So kena lah bertungkus lumus cari company nak LI ni. 

Nak dijadikan cerita, banyak juga company aku apply, but almost of them kena datang interview dulu before dapat place nak buat LI tu. And banyak juga aku reject, but reject dengan berhemah lah haha. Sebab aku mana pernah interview before ni. So macam tak yakin. Yes lack of confident aku ni.

So masa 6th March ni, aku ada apply kat Petronas ICT Sdn Bhd. Based on recommendation of my sisturr Mira Ahmad, so the next morning dapat call dari HR and dia kata dah proceed resume ke HQ. And lama juga process permohonan tu hahaha. Around 4th April I got call from PET-ICT EMM (External Manpower Management) Department and said I have been shortlist for interview. 

Perasaan aku? Sumpah lah nervous. Sebab yela, one of biggest company kan. And masa dapat call tu dia kata akan ada sesi untuk mengedit video. Time ni memang dah rasa cuak gila. Sebab skill video aku 50-50. So before interview tu memang aku praktis habis-habisan. Oh for your information, one of my friends, Syafiq Shahar pun dapat untuk interview ni. 

On 12th April, sampai je kat Menara Perak, tunggu Syafiq and guess what? Only two of us that have been shortlisted so cam wow serious lah? Mana yang lain? Ingatkan macam ramai tau tu yang before tu cuak nak habis takut ada yang lagi layak ceh. Masa kat Menara Perak tu, kitorang kena register dulu dekat lobby and cakap nak access ke Level 17. 

Naik atas and then tunggu untuk contact person kitorang so bermula lah sesi interview with them. Aku rasa interview dia santai je maybe sebab yang interview tak tegas, mau dapat yang tegas memang gagap habis aku nanti. Soalan interview tu like usual lah, 

  1. Tell about yourself
  2. Pernah lead untuk projek yang buat kau bangga ke
  3. Know anything about Petronas ICT? Selain Pet-ICT, Petronas terbahagi kepada apa?
  4. Current biggest Petronas ICT's project
  5. Common things camne nak employ orang untuk project dorang
  6. Then disebabkan aku interview ni for Multimedia Team, so dorang tanya what kind of software that I use to make video editing. And for sure kena prepare portfolio untuk tatapan dorang.
  7. Then dorang banyak tanya how confident you will do that and do this. So korang kena confident lah.
  8. Before leave tu, you musk ask at least 3 questions to them. Selagi tak tanya tu kena stay je dalam tu. Hahahaha so aku tibai jela tanya pape.

So lepas dah habis tu terus balik and yah itu je pengalaman aku setakat ni. Anything to ask just PM me at amalia.ahmad96@yahoo.com or +6 010 244 1554. Byeeee.

Labels: , , , , , , , , , , , , ,



0 Comments:

Post a Comment

Please use nice words :)
Nak kutuk mengutuk , pergi masuk tong sampah . Terima kasih :)



PAST
MY WORDS;
Hye bloggers,my name is Amalia, just call me Maia for short. Currently, 21 and will be 22 on 12th February 2018. Dah datang tu jangan lupa follow ye! ;D

Hit the Button









Instagram



GIVE ME YOUR WORDS;

{} is looking at my blog.
-Best viewed in Google Chrome only-

GOOGLE+ ACCOUNT;






OTHERS;




PAST MOMENTS ♥